Психологічна безпека

Протидія булінгу (цькуванню)


Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Булінг (цькування) - це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Законом запроваджено адміністративну відповідальність за булінг.


Корисні посилання щодо теми антибулінгу за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu/korisni-posilannya-shodo-temi-antibulingu





Психологічна самодопомога

Часто наші думки викликають певні емоції. Поспостерігайте за собою: що ви думаєте, коли відчуваєте негативні емоції, як ви сприймаєте ситуацію? Ви можете помітити, що думаєте часто одне й теж. Такі думки мають назву автоматичні: шаблонного негативного змісту, часто ірраціональні. Відстежуйте появу таких думок, можете навіть їх записати.

Такою автоматичною може бути думка «у мене нічого не вийде», розпочинаючи нову справу. Спробуйте критично підійти до появи таких думок і замінити їх більш раціональними (наприклад, «у мене є певний досвід і знання, щоб розпочати справу» тощо).

Спробуйте використати метод «Терези» для спростування ірраціональних думок. На одну шальку «покладіть» ірраціональну думку (автоматичну), а на іншу – раціональну. Таким чином ви зрівноважите думки з негативним змістом, це дозволить зменшити тривожність.






Практика «тут і зараз»

Ця техніка допомагає перевести фокус уваги від власних думок на те, що відбувається навколо, задіюючи органи чуття.

Озирніться навколо. Що ви бачите? Форми, гра кольору і світла? Які звуки ви чуєте? Цвірінькання пташок, гучна розмова або шепіт? Що ви зараз тілесно відчуваєте? Одяг, як волосся торкається спини, наручний годинник, взуття (сподіваємось, що зручне і не тисне). Запахи і смаки?


Арттехніка


Візьміть аркуш паперу і перетворіть його на малюнок. Це також хороший спосіб бути «тут і зараз». Не обов’язково ставити ціль, що у вас має вийти в результаті, просто дайте волю вашій фантазії. Не бійтеся, що у вас щось не вийде, візьміть олівець (-ці), фарби тощо і малюйте. Коли завершите, розгляньте ваш малюнок. Що ви бачите? Зверніть увагу на колір, форму, що міг би ваш малюнок розповісти про вас? Похваліть себе.

Творчу залученість забезпечуватиме і ліплення з пластиліну, солоного тіста, аплікації з кольорового паперу, доробки з фоамірану тощо.

 


Тест «Самооцінка психічних станів» (Г. Айзенк)

Джерело методики: Романовська Д.Д. Профілактика посттравматичних стресових розладів: психологічні аспекти. Навчальний посібник. - Чернівці : Технодрук, 2014. - 133 c.

Тест дозволяє оцінити деякі неадаптивні стани (тривога, фрустрація, агресія) і властивості особистості (тривожність, фрустрованість, агресивність і ригідність).

Інструкція. Уважно прочитайте опис різних психічних станів. Якщо цей опис збігається з Вашим станом і стан виникає часто, то необхідно оцінити його в 2 бали. Якщо цей стан виникає зрідка, то ставиться один бал. Якщо не збігається з Вашим станом – 0 балів.

Опис станів.

І. Шкала тривожності:
1. Не почуваю впевненості в собі.
2. Часто через дрібниці червонію.
3. Мій сон неспокійний.
4. Легко впадаю в зневіру.
5. Турбуюся тільки про уявлювані неприємності.
6. Мене лякають труднощі.
7. Люблю аналізувати свої недоліки.
8. Мене легко переконати.
9. Я недовірливий.
10. Я важко переношу час очікування.

II. Шкала фрустрації:
11. Нерідко мені здаються безвихідними ситуації, з яких можна знайти вихід.
12. Неприємності мене сильно засмучують, я падаю духом.
13. Під час великих неприємностей я схильний без достатніх підстав звинувачувати себе.
14. Нещастя і невдачі нічому мене не вчать.
15. Я часто відмовляюся від боротьби, вважаючи її марною.
16. Я нерідко почуваюся беззахисним.
17. Іноді в мене буває стан розпачу.
18. Я почуваю розгубленість перед труднощами.
19. У важкі хвилини життя іноді поводжуся як дитина, хочу, щоб мене пожаліли.
20. Вважаю недоліки свого характеру непоправними.

ІІІ. Шкала агресивності:
21. Залишаю за собою право вирішального голосу.
22. Нерідко в розмові перебиваю співрозмовника.
23. Мене легко розсердити.
24. Люблю робити зауваження іншим.
25. Хочу бути авторитетом для інших.
26. Не задовольняюся малим, хочу найбільшого.
27. Коли розгніваюся, погано себе стримую.
28. Більше люблю керувати, ніж підкорятися.
29. У мене різка, грубувата жестикуляція.
30. Я мстивий.

IV. Шкала ригідності:
31. Мені важко змінювати звички.
32. Нелегко переключати увагу.
33. Дуже насторожено ставлюся до всього нового.
34. Мене важко переконати.
35. Нерідко в мене не виходить з голови думка, якої слід було б позбутися.
36. Нелегко зближуюся з людьми.
37. Мене засмучують навіть незначні порушення плану.
38. Нерідко я виявляю впертість.
39. Неохоче йду на ризик.
40. Різко переживаю відхилення від прийнятого мною режиму дня.

Обробка результатів.

Підрахуйте суму балів за кожною групою запитань:

І. З 1 по 10 запитання – шкала тривожності;

ІІ. З 11 по 20 запитання – шкала фрустрації;

ІІІ. З 21 по 30 запитання – шкала агресивності;

IV. З 31 по 40 запитання – шкала ригідності.

Інтерпретація результатів:

0 – 7 балів – низький рівень;

8 – 14 балів – середній рівень;

15 – 20 балів – високий рівень.


Пояснення термінів:

Тривожність – схильність до надмірного хвилювання.

Фрустрація – стан напруження, який виникає через неможливість отримати бажане, перешкоди на шляху досягнення мети.

Агресивність – імпульсивність дій.

Ригідність – складність перебудовуватися при виконанні завдань, якщо цього потребують обставини.






Джерело: Центр громадського здоров’я МОЗ України



«А що буде...?», «а, раптом...», або Як тримати тривогу під контролем?

Тривога – емоційний стан, який проявляється очікуванням небажаного розвитку подій. Так, небажані ситуації існують, але варто розмежовувати реальні та ті, які створені нашою уявою. Гарна уява корисна в творчості, але її активність треба помічати, коли мова йде про тривогу.

Тривога не поєднується з інтересом. Або тривога, або зацікавленість. Напевно, ви помічали, що так захоплюєтеся якоюсь справою, що і час летить непомітно, і немає місця хвилюванню. Знаходьте цікаві справи, які будуть вас надихати і захоплювати.

І останнє, але не менш важливе. Помічайте те, що у вас гарно вдається, ваші сильні сторони (у кожного вони є, і немало) – це буде мотивувати вас на подальші звершення і надавати упевненості. А чим більш ми впевнені, тим меншою є потреба у негативних сценаріях розвитку подій.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Популярні теми